יום שישי, 29 באפריל 2011

יום 4: מפלי הריין ועיירת ימי הביניים שטיין אם ריין

ביום הרביעי לטיול, מזג האוויר היה נפלא. לאחר הגשם שירד בלילה קמנו לבוקר אביבי עם שמים כחולים. היה זה עיתוי מצויין לנסוע כשעה וחצי לשפהאוזן שעל גבול גרמניה, מרחק של כשעה וחצי נסיעה ולוצרן, בכדי לבקר במפלי הריין. נהר הריין הוא הנהר הארוך במערב אירופה אשר מקורותיו בהרי האלפים השוויצרים והאיטלקים והוא זורם לאורך 1230 ק"מ עד שהוא נשפך לים הצפוני. באזור הריין העילי על הגבול שבין שוויץ לבין גרמניה נמצאים מפלי הריין המרהיבים בעוצמתם. רוחבם של המפלים הוא 150 מטרים וגובהם 23 מטרים. ספיקת המים העזה במפלים נעה בין 250 מטר מעוקב בעונת החורף ל 700 מטר מעוקב בעקבות הפשרת השלגים בקיץ. כל אלה הפכו את מפלי הריין למוקד תיירותי כבר מאות בשנים. המקום כולל מגרש משחקים מושקע במיוחד בו שיחקנו עם ילדינו לפני הכניסה לאתר, חנויות מזכרות ומסעדות. הגענו לאתר ביחד עם המוני התיירים, ביניהם ישראלים רבים. למרות ההמונים הסדר המופתי באתר נשמר. בקופת האתר רכשנו כרטיס כניסה משולב הכולל שיט על הריין לצד הגרמני ומשם עברנו לסירה אחרת שבמשך כחצי שעה התקרבה עד לאי הקטן שבמרכז הנהר ועליו מתנוסס הדגל השוויצרי, שם בסמוך למפלים השוצפים הרגשנו היטב את עוצמתם של המפלים ואת רסס המים הקרים שנתזו עלינו. לאחר שחזרנו לגדה השוויצרית טיפסנו במעלה המדרגות לעבר מבצר לאופן. מהמבצר השקפנו על המפלים ועל הסביבה מכמה מרפסות תצפית מרשימות במיוחד ובתוך המבצר התבוננו בציורים שצויירו לאורך מאות בשנים בהשראת המפלים. הביקור במפלי הריין היה אחד משיאיו הגדולים של הטיול שלנו בשוויץ.

בשעות הצהריים המאוחרות המשכנו בנסיעה קצרה דרך גבעות מוריקות, שדות מזהיבים וכפרים ציוריים לעבר העיירה שטיין אם ריין שפירושה "אבן על המים".

העיירה שוכנת משני צידיו של נהר הריין וגולת הכותרת בה היא העיר העתיקה הקטנה המוקפת בחומה ובשערים שהשתמרו מימי הביניים. נכנסנו דרך השער ולנגד עינינו התגלה המראה המרשם של עשרות בניינים מכוסים בפרסקאות עתיקות, חלקן השתמרו מהמאה ה - 11. טיילנו לאורכו של המדרחוב הרחב ובהתאם למנהג שסיגלנו במהלך הטיול לא ויתרנו על מנת השוקולד היומית באחת השוקולטריות המקומיות  ובהמשך נהנינו מהשלווה ומהיופי סביבנו באחד מבתי הקפה המקומיים. בשעת אחר צהריים מאוחרת שבנו ללוצרן.